domingo, 28 de octubre de 2012

Els 6 conceptes logicomatemàtics: qualitat, quantitat i nombre.

A continuació explicarem en aquesta entrada els tres primers conceptes logicomatemàtics: qualitat, quantitat i nombre que convé treballar amb els nostres fills, i a la pròxima entrada els tres restants: , mesura, espai i temps.

1. Qualitat:

Són les propietats, atributs o característiques dels objectes. Com vam parlar a l'apartat <<Els 4 mecanismes>> els infants en un primer moment descobreixen la qualitat d'aquests objectes a través de la manipulació i dels sentits: tacte, olor, soroll...

Hi han 3 estratègies metodològiques o jocs que podem dur a terme per a treballar la qualitat: la panera dels tresors, el joc heurístic o els racons.

La panera dels tresors:
 
Es fa en el primer any de vida. Es pot fer un cop o dos cada dues setmanes i pot durar de 10 a 15 minuts. S'agafa una panera de vímet de mida mediana i s'omple amb materials naturals i quotidians (fruita, pilota grossa, una tassa, cartró, motlles de pastís...) que l'infant pugui manipular. Ajuda a desenvolupar l'habilitat oculomanual.

El joc heurístic:
Es fa quan el nen pot caminar (1-2 anys). S'agrupen materials naturals (com a la panera dels tresors) i ara més diversos i, després de 10-15 minuts que el nen els manipula, ha de desar cada material a la caixa corresponent. Si s'equivoca s'ho fem notar i li felicitem al acabar.

Els racons:
Estan pensats per a la classe de P3, P4 i P5 però podem treballar-ho a casa. Es tracta de oferir diferents materials i organitzar-lo per racons: el racó de la plàstica, el racó dels metges, el racó de pintar, el racó de les construccions, el racó de la cuina, etc. Els racons ajuden a afavorir l'autonomia personal.


2. Quantitat:

S'adquireix després de la qualitat. Sorgeix amb el joc lliure i les activitats quotidianes que realitza el nostre fill. Els conceptes que hem de treballar són:

- Molt/poc.
- Una mica.
- Un, dos, tres, quatre,...

Os recomanem que treballeu els conceptes de quantitat amb activitats numèriques o de mesura, per exemple: posar al vostre fill davant del mirall i demanar-li que os digui quants braços té, demanar-li que posi a la nina "una mica" de menjar, preguntar-li si vol poc o molt pà... etc.

3. Nombre:

Amb el temps observarem com el nostre fill pot trobar la quantitat com a criteri per a classificar. Per exemple, si li demanem que ompli dues bosses amb els sis caramels que hi ha a sobre la taula, gaudirà i intentarà omplir-les segons el nombre de caramels iguals que hi puguin cabre (tres en una bossa i tres en l'altra) que no classificar-los per colors o per la forma.

Tot i que això és una bona notícia, hem d'intentar treballar tota mena de classificacions: per quantitat, per qualitat,...

És important que sempre verbalitzem les accions i que fem dibuixos de com anem a classificar per a que el nostre fill pugui entendre-ho millor.

Per a Piaget (vam parlar a la entrada <<Piaget, el pedagog del desenvolupament cognitiu>>),  entendre el concepte de nombre implica entendre:

- La correspondència un-a-un: 2 elements són equivalents en nombre: 1 poma, 1 pera.
- La conservació: el nombre es conserva i no s'altera perquè s'alteri la configuració, és a dir, l'infant sap que "hi havia 1 pera" tot i que l'amaguem.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario