Hi ha quatre mecanismes que els infants utilitzen instintivament per facilitar el procés logicomatemàtic: la manipulació, la imitació (joc simbòlic), la classificació i la representació.
1. Manipulació:
S’inicia molt aviat, amb mesos de vida. El nen manipula els objectes i n’observa les propietats físiques o, també, estableix relacions i diferències entre els objectes. Per exemple, comença a comparar objectes diferents però relacionats, per exemple, sap que la seva bata no és una perxa però entén que la bata es posa en la perxa. Això és diu “comparació d’objectes de dos en dos”.
La millor manera de exercitar la manipulació és amb l’activitat lúdica, és a dir, amb jocs manuals (enganxar, resseguir...), amb jocs de construcció, amb una simple informació sensorial (deixar-los objectes de la vida quotidiana per a que els manipulin = panera dels tresors).
2. Imitació:
Com ja hem parlat a l’entrada <<Piaget, el pedagog del desenvolupament cognitiu>> el joc simbòlic és vital per al desenvolupament cognitiu (coneixement). El nen aprèn a imitar a l’adult tant immediatament (ens veu fer una acció i automàticament ens imita) i a imitar de forma diferida (veu al mestre a l’escola classificant els llibres de la prestatgeria i l’infant a casa ho intenta fer com ho va veure).
Per això és important afavorir el joc simbòlic a casa amb materials com: cuina, estris te metge, nines, disfresses... i podem participar amb ells quan ens ho demanin.
3. Classificació:
Podem observar que el nostre fill comença a agrupar els objectes segons les seves semblances (agafen només les pilotes, comencen a fer parelles...), en resum, comença a reunir i a separar.
4. Representació:
Comença a entendre la diferència i la relació entre el significat i el significant, és a dir, apareix el símbol i el signe. Això vol dir que el nostre fill al veure a un paper un somriure dibuixat ell el relaciona amb la felicitat. O, un altre exemple, si veu a un paper un nen plorant ell entén que el "nene està trist".
No hay comentarios:
Publicar un comentario